Powersmoothie/Sport drankje: Dadel Tahin

De zomer komt er weer aan en dan willen we er natuurlijk goed uitzien in bikini. Dat betekent over het algemeen meer sporten en gezonder eten. Maar als je net als ik vervent hardloper bent heb je na een duurloop of intensieve krachttraining wel bepaalde voedingsstoffen nodig om goed te herstellen zodat je de keer erna en weer tegen aan kan.

Ook als je wilt afvallen is het belangrijk na een intensieve training koolhydraten binnen te krijgen. Mijn ideale hersteldrankje na een zware training is deze smoothie met o.a. dadels en tahin. Ik maak deze smoothie vaak voor ik ga lopen en zet hem dan in de koelkast om lekker koud te worden. Tahin is sesampasta en kun je vaak in de grotere supermarkten vinden of bij Turkse/Marokkaanse supermarkten. Voor een persoon kun je deze richtlijnen aanhouden, maar je kunt het natuurlijk ook aanpassen aan je eigen smaak!

20140428 dadelshake
Benodigdheden:
– 1 klein glas dunne yoghurt of karnemelk
– Een handje gedroogde dadels
– Een halve banaan
– Een halve eetlepel Tahin. Ik gebruik vaak een beetje meer maar ik ben gek op dit goedje
– Een halve eetlepel honing.
– Een staafmixer/blender/keukenmachine

Bereiding: Haal de pitten uit de dadels. Snijd de dadels in kleine kleine stukjes. Snijd de halve banaan in kleine stukjes. Doe alle ingrediƫnten in de blender/keukenmachine of pureer met de staafmixer. Giet het drankje in een groot glas en drink het op na je training.

Waarom is dit een goed hersteldrankje? Eigenlijk bevatten alle ingrediƫnten wel voedingsstoffen die je herstel versnellen. Dadels bevatten, naast veel vezels wat natuurlijk goed is voor je stoelgang, veel ijzer. Ijzer is nodig voor de opbouw van rode bloedcellen die ervoor zorgen dat zuurstof beter in het bloed opgenomen kan worden. En zuurstof is natuurlijk erg belangrijk bij het herstel van je spieren. Tahin is gemaakt van sesamzaad wat veel eiwitten bevat en ook essentieel is voor het herstel van je spieren. De honing en banaan zorgen voor de onmisbare snelle koolhydraten na een intensieve training. Daarnaast bevat banaan ook veel kalium wat ervoor zorgt dat je energie weer snel op pijl komt.

Bron foto: Shutterstock.com

Speak Your Mind

*